W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

Wynajem ekranów LED wynajem telebimów obsługa techniczna imprez
Wynajem czy zakup ekranu LED?
Kwiecień 8, 2017
agencja reklamowa toruń projektowanie grafiki projektowanie logo toruń
Strony internetowe – co teraz jest modne?
Kwiecień 10, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi problemami należałoby zgłosić się do biura notariusza?

W naszym kraju notariusz zajmuje niesłychanie ważną pozycję, gdyż wcale nie jest tylko – jak to się prosto powiada – „osobą zaufania publicznego”, lecz również kimś, kto idealnie orientuje się w meandrach prawa. Notariusz jest zatem przedstawicielem publicznym – podobnie jak funkcjonariusz policji – i jego zadaniem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do rejenta zazwyczaj idzie się z konkretną sprawą i musimy mieć ze sobą wszelkie konieczne dokumenty. Te, które będą przez niego przygotowane są stosowane jako dokumenty urzędowe i posiadają tzw. moc prawną. Inaczej mówiąc, to co było w nich sformułowane zaczyna obowiązywać. Nic więc dziwnego, iż do notariusza koniecznie należy wziąć, m in. umowy dotyczące lokaty, umowę o podziale majątku czyli umowę wynajmu działki.

Najważniejszym zobowiązaniem notariusza jest pracowanie jednomyślnie z imperatywami prawa, jednomyślnie z uzyskaną widzą i kwalifikacjami. Ogólnie rzecz ujmując nie może zatem dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy rejent z premedytacją oszukuje swych Klientów wprowadzając liczne błędy i manipulacje. Każdego rejenta zobowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki bezpośrednio zwraca uwagę na to, w jaki sposób rejenci obowiązkowo muszą postępować.

Umowy, jakie tworzymy osobiście, np. umowę najmu domu, potwierdzenie o pełnomocnictwie bądź pisma o dostarczeniu darowizny, bynajmniej nie są objęte wiążącym poświadczaniem przez notariusza. Najczęściej figuruje przy nich pieczątka notariusza, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść rangę i pewność konkretnego dokumentu. Ogólnie mówiąc – wcale nie ma takiego obowiązku, więc nie trzeba denerwować się o następne pisma.

Rodzime prawo respektuje jednakże takie sytuacje, w jakich rejent jest po prostu nieunikniony. Zaliczają się do nich dokumenty, jakie bez jego pieczątki są uznawane za nieważne.

Poniżej umieszczone są niektóre z wymienionych dokumentów:

Umowy kupna i sprzedaży wszelkich nieruchomości – kawalerek, domów, działek przeznaczonych pod budowę domu, obszarów uprawnych, działek hobbystycznych itp.

Przesłanie darowizny, jeśli darowizną jest nieruchomość

Darowizna działki

Umowa rozdzielczości majątkowej, czyli tzw. intercyza

Podział spadku, jeżeli mieści się w nim dowolna nieruchomość

Umowy dotyczące spółek, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Wypunktowane u góry dokumenty muszą mieć bezwzględnie pieczątki oraz autograf notariusza. Pozostałe w sumie nie muszą mieć wyglądu aktu notarialnego, można zawierać je w dowolny sposób. Należałoby wspomnieć, iż wyłącznie umowy zaakceptowane przed rejentem rzeczywiście są zgodne z literą prawa.

Jeśli mamy na uwadze spółki handlowe, wówczas muszą one podpisywać w asyście rejenta, m.in. zmiany w zarządzie, papiery tyczące się kapitału zakładowego, dokumenty tyczące się przejęcia przez wspólnika określonej części udziałów.

Wykonanie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczątką i podpisem notariusza podlega stosownym opłatom. Są one dosyć spore, lecz zależą głównie od wartości obiektu umowy. W przypadku kiedy jakakolwiek osoba planuje sprzedać własność wartą co najmniej kilka milionów złotych, wtedy musi koniecznie liczyć się ze sporymi kwotami. Ostateczna taksa jest określona poprzez Ministra Sprawiedliwości, ale rzeczywiście jest ona duża. Rejenci absolutnie nie są przymuszeni do stawiania największych odpłatności, a co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich zredukowanie. Do kancelarii notarialnej wędrujemy najczęściej w niezmiernie ważnych okolicznościach, a mianowicie takich jakie wymuszają poświadczenia poprzez osobę trzecią bądź chcemy przechować znaczną ilość pieniędzy.

Czy istnieją ponadto jakieś odpłatności oprócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, że rejent musi uzyskać za swoje działania wynagrodzenie, powinniśmy zapłacić podatek, np. od darowizny oraz uregulować opłaty sądowe. Sumy takie są oddawane poprzez notariusza stosownemu urzędowi skarbowemu albo sądowi. Na każdym papierze można rzetelnie sprawdzić, co trzeba sfinansować. Niezwykle często Klienci telefonują do Kancelarii w Toruniu i chcą natychmiast pozyskać informacje mówiące o tym, ile konkretnie wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w wypadku taksy notarialnej jest możliwość negocjacji sumy, bowiem na pozostałe należności notariusz najzwyczajniej w świecie nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Przede wszystkim – rejenci nie mogą podejmować się zajęć, jakie przeszkadzałyby w jakimkolwiek sensie w spełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Notariusz absolutnie nie może zatem zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (przykładowo w sprzedaży mieszkań) czy doradzaniem w interesach.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie może podejmować zatrudnienia bez wiedzy izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód uczonego, pracownika w szkole bądź będącego powiązaniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą czasem może funkcjonować kilku rejentów (przykładowo w formie spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij w link obok – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok